Tisztelt Pedagógus/Szülő!
A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület felmérést végez, amihez az Önök segítségét kérjük! A kutatás célja, hogy megismerjük a gyerekek, tanulók (óvódás korúak, alsó és felső tagozatos diákok) hozzáállását, magatartását a természethez és a természetvédelemhez, továbbá, hogy képet kapjunk tudásukat illetően az Európai Ökológiai Hálózat, a Natura 2000 terén. Felmérésünket az erdei óvodákba/iskolákba látogató gyermekek és diákok, az intézmények pedagógusai és a diákok szülei körében végezzük el, első körben 2014. október és december között.
A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) konzorciumi partnerként vesz részt az „Égigérő tanterem” című, SH/4/10 regisztrációs számú pályázati programban, amely a Svájci- Magyar Együttműködési Program 4. prioritási terület keretében részesült támogatásban. A konzorciumvezető a Környezet és Természetvédelmi Oktatóközpontok Szövetsége (KOKOSZ).
Az MME számos korszerű tananyag és oktatási segédanyag összeállításával járul hozzá a projekt sikeres megvalósításához. A különböző korosztályoknak szóló szemléletváltó célzatú tananyagok, és a nevelőknek, pedagógusoknak szóló továbbképzési segédanyagok elsődlegesen a Natura 2000 szemléletmód és tudás átadására, illetve a madarakra, a madárvédelemre koncentrálnak. A kész segédanyagok letölthetőek az alábbi linkről: http://www.mme.hu/letoltheto_anyagok
Jelen kutatás elsődleges célja, hogy megismerjük a gyerekek, tanulók (óvódás korúak, alsó és felső tagozatos diákok) hozzáállását, magatartását a természethez és a természetvédelemhez, valamint az, hogy felmérjük tudásukat Európai Ökológiai Hálózat, a Natura 2000 kapcsán.
A teljes kutatás Magyarország 7 régiójára terjed ki, és a következő témaköröket érinti:
1. Természettel/természetvédelemmel kapcsolatos érdeklődés, hozzáállás;
2. Az ökológiai fogalmak ismerete, a tudástartalom átadásának minősége;
3. A természettel kapcsolatos információforrások ismerete, kedveltsége;
4. Részvétel természetvédelmi, ökológiai tevékenységekben, akciókban;
5. Erdei óvodák/iskolák foglalkozásai alapján a végzett természet-és környezetvédelmi tevékenységek értékelése;
6. A projektben kidolgozott oktatási csomagokról alkotott vélemények visszacsatolása;
7. A Natura 2000 hálózat és a tevékenységek ismerete;
Vizsgáljuk egyrészről a gyermekek, tanulók védett értékekről szerzett tudásanyagát, élményeit, környezeti attitűdjét, az értékrend-közvetítés színtereit, másrészről pedagógusok körében az erdei óvodákban/iskolákban a tudásátadás folyamatát, az ismeretszerzést- és ismeretterjesztést szolgáló eszközöket. Feltárjuk, hogy az erdei óvodák/iskolák által közvetített szolgáltatások és a pályázati program keretében kidolgozott tananyag közvetítésével ez a tudásszint, a tudásátadás folyamata mennyiben változott.
A kiértékelt kérdőívek eredményeinek felhasználóit az erdei óvoda/iskola szolgáltatók, a környezeti nevelők köre, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és a Környezet és Természetvédelmi Oktatóközpontok Szövetsége alkotja. Az eredményeket a felmérésben résztvevő erdei óvoda/iskola szolgáltatók is felhasználják szolgáltatásuk fejlesztésére, tájékoztatásra.
Kérdőívek:
Pedagógus kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/770755278/
Szülő, felnőtt kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/771658369/
Alsós, bemeneti kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/771664843/
Felsős, bemeneti kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/771739079/
Véleménye nagyon fontos számunkra, köszönjük, hogy válaszával hozzájárul a kutatáshoz!